Dlaczego warto przeprowadzić audyt SEO?

Analiza SEO wykonana dla sklepu internetowego, to jeden z kluczowych etapów, który pomoże określić dalszą strategię pozycjonowania. Audyt SEO dostarczy między innymi informacji o:

  • aktualnej widoczności serwisu,
  • konkurencji, czyli innych serwisach posiadających taką samą lub zbliżoną ofertę,
  • elementach on-page, które należy wdrożyć pod kątem pozycjonowania na frazy money keywords i long tail,
  • działaniach off-page, które należy podjąć, aby osiągnąć widoczność w wynikach organicznych.

Elementy audytu sklepu internetowego

Weryfikacja widoczności

Weryfikacja widoczności

Aktualne statystyki sklepu - widoczność na słowa kluczowa, najchętniej odwiedzane strony produktów i kategorii oraz inne statystyki dla ruchu organicznego na podstawie Google Analytics i Google Search Console.

Analiza techniczna

Analiza techniczna

Kompleksowa analiza techniczna sklepu internetowego pod kątem SEO. Audyt on-page najważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie i tym samym widoczność w wynikach wyszukiwarki.

Rekomendacje

Rekomendacje

Konkretne wskazówki i rekomendacje dla developerów i marketerów, które pozwolą na wdrożenie zmian technicznych i wykonanie innych działań nakierowanych na pozyskiwanie ruchu z wyników bezpłatnych wyszukiwarek.

Darmowa wycena audytu w ciągu 48h!

Każdorazowo podchodzimy indywidualnie do analizy sklepu internetowego, dlatego koszt wykonania audytu SEO jest ustalany na podstawie wstępnej weryfikacji zakresu prac i wielkości serwisu.

Jakich efektów się spodziewać i kiedy będą zauważalne?

Efekty po wykonaniu audytu SEO zależą od wprowadzenia zmian i rekomendacji, mających na celu m.in. poprawę widoczności w wynikach organicznych. 

Wdrożenie wszystkich zaleceń z audytu w sklepie internetowym zapewni:

  • wzrost widoczności sklepu w wynikach organicznych,
  • poprawa pozycji fraz money keywords i long tail,
  • wzrost ruchu z wyników bezpłatnych,
  • większe zainteresowanie ofertą sklepu.

Pozytywne następstwa przeprowadzenia analizy SEO nastąpią po indeksacji zmian w sklepie internetowym oraz podjęciu pozostałych działań, zgodny z rekomendacji w audycie.

Czas, po którym zauważmy pierwsze pozytywne efekty, zależy między innym od branży, konkurencji, a także wielkości serwisu, liczby produktów i kategorii. Dodatkowo bez znaczenia będą miały działania prowadzone poza serwisem i ich skala. 

Jakich efektów się spodziewać i kiedy będą zauważalne?

Kiedy wykonać audyt SEO sklepu internetowego?

Istnieje kilka sytuacji, kiedy przeprowadzenie audytu SEO i zastosowanie rekomendacji jeszcze szczególnie istotne. Poniżej te najważniejsze, kiedy od rzetelnie przeprowadzonej analizy SEO i poprawnego wdrożenia zmian w sklepie internetowym, zależy jego widoczność w wynikach organicznych.

Systemy e-commerce mogą posiadać znaczące niedomagania w kontekście promocji w wynikach wyszukiwarek. Braki  optymalizacyjne mogą wpływać negatywne na aktualne wyniki i dalszą ich poprawę w przyszłości. Wprowadzenie odpowiednich poprawek SEO ułatwiających pozycjonowanie może być czasochłonne i kosztowne, dlatego przed wyborem silnika dla swojego sklepu internetowego, warto zweryfikować czy posiada on odpowiednie wsparcie pod kątem optymalizacji dla robotów wyszukiwarek.

Warto wiedzieć, że docelowa optymalizacja SEO sklepu może ingerować znacząco w istniejące mechanizmy lub wymagać wdrożenia dodatkowych, które będą wpływać na efekty pozycjonowania.

Analiza silnika zwykle odbywa się na przykładowych wdrożeniach lub wersjach demonstracyjnych sklepów internetowych. Docelowy audyt SEO odpowie między innymi na pytanie, jakie zmiany należy wprowadzić, aby przyszłe wdrożenie e-commerce było przyjazne dla robotów wyszukiwarek i pozwalał na osiągnięcie jak najlepszych efektów pozycjonowania sklepu.

Zalecenia specjalisty SEO pozwolą na przyszłą wycenę zmian przez firmę wdrożeniową lub autora sklepu oraz ułatwią docelowe wdrożenie.

Jeśli nie wiesz, czy wybrana platforma e-commerce będzie dobrym wyborem, a planujesz pozycjonowanie sklepu internetowego, skorzystaj z audytu SEO, który rozwieje ewentualne wątpliwości i będzie podstawą do wyceny dodatkowych kosztów.

Wprowadzanie zmian i poprawek na etapie projektowania nowego szablonu bądź serwisu jest z reguły znacznie tańsze niż po ich zakodowaniu. To jeden z powodów, dla których warto jak najszybciej pozyskać rekomendacje i uwagi od specjalistów SEO, na co dzień zajmujących się pozycjonowaniem wielu serwisów. Sugestie mogą dotyczyć zarówno szablonu, jak i mechaniki działania strony. Docelowo powinny zostać wdrożone na etapie implementacji przez deweloperów.

Audyt SEO będzie w większości przypadków opierał się na analizie makiet lub projektu graficznego oraz dokumentacji projektowej bądź głównych założeń dotyczących serwisu. Warto, aby specjalista SEO, bazując na swoim doświadczeniu, zaproponował dedykowane funkcjonalności i mechanizmy ułatwiające pozycjonowanie oraz docelowo zapewniające dodatkowy ruch w serwisie.

Uwzględnienie uwag i sugestii pozwoli przede wszystkim na ograniczenie czasu i kosztów związanych z dostosowaniem serwisu do pozycjonowania. Dodatkowo można wdrożyć elementy optymalizacyjne, wpływające na widoczność w wynikach wyszukiwarki, które na etapie projektowania serwisu nie zostały uwzględnione. W końcowym audycie specjalista SEO może dodatkowo wskazać kierunek rozwoju serwisu poprzez sugestie dotyczące na przykład tworzenia contentu.

Tego typu audyt jest polecany w szczególności, kiedy w przyszłości planujemy pozycjonowanie lub inne działania marketingowe.

Wdrożenie nowego serwisu niesie ze sobą nowe możliwości, ale również ryzyko dla aktualnie prowadzonych działań marketingowych. Audyt SEO nowego serwisu wykonuje się, aby zweryfikować stan optymalizacji, wdrożyć niezbędne poprawki, ale również bardzo często, by wprowadzić poprawki po zmianie serwisu, która spowodowały spadek widoczności i ruchu w nowej witrynie. Wtedy celem nadrzędnym jest zachowanie bądź odbudowanie efektów pozycjonowania sprzed migracji.

Audyt SEO nowej witryny jest wykonywany zwykle pod tymczasowym adresem lub docelową domeną. W drugim przypadku kluczowy jest czas, ponieważ ewentualne braki optymalizacyjne po wdrożeniu nowego serwisu mogą wpłynąć negatywnie na jego widoczność w wynikach organicznych, a także utrudniać dalszą promocję w wynikach wyszukiwania.

Zdecydowanie zalecany jest audyt nowej strony pod adresem tymczasowym (developerskim), a docelowa migracja witryny dopiero po wdrożeniu rekomendacji. Tym samym minimalizuje się ryzyko spadku widoczności i ruchu w wynikach organicznych bądź indeksację niezoptymalizowanego serwisu po jego uruchomieniu pod docelowym adresem.

Dodatkowa analiza aktualnej wersji witryny (jeżeli istnieje) ma na celu zlokalizowanie elementów wartych przeniesienia czy odwzorowania bądź ma posłużyć do rekomendacji mechanizmów mających pozytywny wpływ na pozycjonowanie, których nie uwzględniono w nowej wersji witryny.  Końcowe rekomendacje mogą zostać rozszerzone o sugestie dotyczące poprzedniej wersji witryny i migracji celem ograniczenia jej negatywnych skutków – spadku widoczności i ruchu.

Wdrożenie uwag i sugestii w nowym serwisie jest pierwszym krokiem do dalszej promocji w wynikach organicznych – niezależnie od tego, czy tworzymy zupełnie nową witrynę, która wcześniej nie był zaindeksowana, czy zmieniamy silnik. Audyt SEO jest zalecany dla każdego nowego serwisu.

Zmiany w serwisie, zwłaszcza te znacząco ingerujące w mechanizmy strony, funkcjonalność czy szablon strony, mogą mieć wpływ na SEO. Przed ich wdrożeniem lub niezwłocznie po, warto poddać serwis analizie, która zweryfikuje wpływ modyfikacji na pozycjonowanie, poprawność wdrożenia elementów technicznych SEO bądź zasugeruje alternatywne rozwiązania. Audyt można rozszerzyć także o sugestie dotyczące pozostałych zmian optymalizacyjnych w serwisie.

Przed wdrożeniem modyfikacji zalecane są konsultacje ze specjalistą SEO, aby ewentualne zmiany mające negatywny wpływ, nie zostały zaindeksowane przez roboty sieciowe. Natomiast wprowadzenie modyfikacji warto dokonać na adresie testowym. Dzięki temu na docelowym adresie zostaną wdrożone modyfikacje niemające żadnego bądź mające pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny.

Warto dostarczyć informacje dotyczące wprowadzonych zmian bądź dokumentację, jeżeli modyfikacje nie zostały jeszcze wdrożone. Dzięki temu łatwiej będzie ocenić ich wpływ na widoczność serwisu.

Specjalista SEO będzie skupiał się przede wszystkim na technicznych aspektach i wpływie wprowadzonych modyfikacji na SEO. Niemniej jednak audyt może zawierać kolejne rekomendacje odnoszące się do zmian i rozwoju serwisu w przyszłości.

Zalecamy audyt SEO serwisom, które planują lub wdrożyły modyfikacje, a nie mają stałej obsługi SEO, tym bardziej, jeżeli widoczność witryny w wynikach organicznych jest znaczna i nie jesteśmy pewni wpływu wprowadzonych zmian w serwisie na osiągane aktualnie wyniki.

Ciągłe aktualizacje algorytmów, szereg czynników i prac prowadzonych na witrynie może utrudnić znalezienie powodu spadku widoczności i ruchu w wynikach organicznych, który może nastąpić nawet z dnia na dzień. Wspomniane przyczyny mogą być bardzo różne, nie zawsze możliwe jednoznacznie do określenia, a odbudowanie ruchu może zająć sporo czasu.

W takim przypadku warto skonsultować się ze specjalistą SEO, który przygotuje audyt serwisu i wskaże najbardziej prawdopodobne przyczyny spadków widoczności. Przeprowadzi analizę działań on-page oraz off-page, zaznaczy elementy do zmiany oraz działania, jakie należy podjąć, aby przeciwdziałać spadkom widoczności i ruchu.

Docelowo wykonane prace powinny wpływać na odbudowę zasięgu witryny w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza kiedy spadek ruchu nie jest spowodowany karą nałożoną przez wyszukiwarkę, a na przykład zmianą profilu wyników, wpływającą na naszą niekorzyść.

Wdrożenie rekomendacji z audytu, poza wspomnianym już przeciwdziałaniem i odbudowie widoczności serwisu w wynikach organicznych, może przynieść szereg korzyści, jak wzrost pozycji i pojawienie się witryny na zapytania, na które do tej pory nie rankingowała.

Utrata widoczności serwisu i ruchu organicznego jest wystarczającym powodem do wykonania audytu SEO. Specjalista SEO powinien wykonać analizę serwisu pod tym kątem i wskazać działania niwelujące skutki strat i odbudowujące zasięgi organiczne.

Prowadzisz samodzielnie działania związane z pozycjonowaniem bądź zlecasz to zewnętrznie? Możesz wykonać audyt SEO, który obejmuje weryfikację aktualnej widoczności serwisu, analizę konkurencji i ich działań, a także rekomendacje dotyczące prac w obszarze on-page i off-page. To również możliwość weryfikacji obranej wcześniej przez osobę dedykowaną lub firmę specjalizującą się w SEO, strategii i przełożenia jej na efekty pozycjonowania.

Audyt nie ma na celu weryfikacji raportów pozycjonowania, oceny budżetu i osiągniętych do tej pory efektów. Ma natomiast wskazać dodatkowe możliwości i ewentualne zmiany w przyjętej strategii.

W ramach audytu SEO przeprowadzana jest analiza bezpośredniej konkurencji, aby określić między innymi podejmowane działania on-page i off-page, które wpływają na aktualną obecność w wynikach wyszukiwarki. Mogą one posłużyć do ustalenia dalszego kierunku działań dla audytowanego serwisu. Docelowo warto je uwzględnić w aktualnej strategii pozycjonowania.

W końcowym raporcie otrzymasz analizę widoczności witryny, a także niezależne sugestie i rekomendacje działań dotyczące optymalizacji i link buildingu. Wskazane propozycje mogą zostać uwzględnione w dotychczasowej strategii i wykonane przez osoby zajmujące się aktualnie promocją serwisu w wynikach wyszukiwarek. Niektóre działania mogą być wykonywane również samodzielne przez właściciela witryny lub być outsourcowane do innych podmiotów.

Kompleksowy audyt SEO to jeden z obowiązkowych kroków w procesie pozycjonowania każdego serwisu, nawet jeśli działania pod kątem SEO były już prowadzone. Dodatkowa analiza może wskazać obszary wymagające działań oraz dodatkowe możliwości pozyskania ruchu.

Dlaczego darmowy audyt SEO to zwykle za mało?

Darmowe audyty zwykle są oparte o automatyczne narzędzia, które weryfikują jedynie wybrane elementy strony serwisu, w tym nie zawsze wszystkie podstrony, a bardzo często tylko jeden adres. Wykonana w taki sposób analiza może zawierać braki, a elementy ważne pod kątem SEO mogą nie zostać wskazane, podobnie jak skala problemu. Nie zawsze otrzymamy konkretne rekomendacje i sugestie poprawy wykrytych błędów.

Specjalista SEO wspomagając się narzędziami, które analizują cały serwis oraz na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia, sugeruje najlepsze rozwiązanie problemów optymalizacyjnych pod kątem dalszego pozycjonowania serwisu.

Co nas wyróżnia?

  • Wieloletnie doświadczenia w branży SEO;
  • Praktyczna wiedza poparta efektami prac dla naszych klientów;
  • Zespół specjalistów SEO z doświadczeniem;
  • Indywidualne podejście do każdego serwisu;
  • Konkretne rekomendacje nakierowane na efekty;
  • Dostęp do uznawanych narzędzi SEO.
Kierunek strategii

Narzędzia wykorzystywane w audycie

Poniżej przykładowa lista narzędzi, które są wykorzystywane w procesie analizy serwisu, a tym samym przy audycie elementów wpływających na widoczność serwisu w obszarach on-site i off-site.

  • Ahrefs
  • SEO SpyGlass,
  • SurferSEO,
  • Copyscape,
  • Screaming Frog SEO Spider Tool / Screaming Frog Log Analyzer,
  • Sitebulb,
  • SEMSTORM,
  • Senuto,
  • Google Analytics,
  • Google Search Console,
  • PageSpeed Insights,
  • Structured Data Testing Tool.

Potrzebujesz porady? Skontaktuj się z nami